Prima AJUTOR DE STAT

AJUTOR DE STAT

Ajutor de stat reprezintă orice măsură de sprijin, care întruneşte cumulativ următoarele condiţii: este acordată întreprinderilor, de către furnizor din resurse de stat sau din resursele unităţilor administrativ-teritoriale sub orice formă; ajutorul de stat conferă beneficiarului un avantaj economic, care nu ar fi fost obţinut în condiţii normale de piaţă, este acordat în mod selectiv și denaturează sau riscă să denatureze concurenţa.

Potrivit art. 339 alin. (1) al Acordului de Asociere între Republica Moldova și Uniunea Europeană, ajutoarele de stat acordate de Uniune sau de Republica Moldova ori prin resursele uneia dintre părți, sub orice formă, care denaturează sau amenință să denatureze concurența prin favorizarea anumitor întreprinderi sau a producției de anumite mărfuri și servicii și care afectează schimburile comerciale între părți sunt incompatibile. Totodată, art. 5, alin. (1) al Legii nr. 139/2012 cu privire la ajutorul de stat stabilește categoriile de ajutoare de stat care pot fi considerate compatibile. Astfel, pot fi considerate compatibile cu mediul concurenţial normal următoarele categorii de ajutor de stat: ajutorul pentru dezvoltarea regională; ajutorul pentru cercetare, dezvoltare şi inovare; ajutorul destinat protecţiei mediului înconjurător; ajutorul acordat beneficiarilor ce prestează servicii de interes economic general; ajutorul acordat întreprinderilor mici şi mijlocii; etc.

Ajutorul de stat se exprimă prin transmiterea de bunuri publice, inclusiv sub formă de mijloace financiare, către un beneficiar sau prin renunţarea furnizorului la anumite venituri viitoare, certe sau posibile pe care le-ar obţine de la un beneficiar. Ajutorul de stat poate fi acordat în orice formă, inclusiv prin: subvenţii și/sau subsidii; alocații bugetare; anulare sau preluare de datorii; preluare a pierderilor; scutiri și/sau reduceri la plata impozitelor, a taxelor și a altor plăți obligatorii; amânări, eşalonări de la plata impozitelor, a taxelor și a altor plăți obligatorii; acordare a unor împrumuturi în condiții preferenţiale; garanții de stat, garanții acordate de autorități/instituții publice și persoane asimilate autorităților publice, întreprinderi de stat/municipale și de către societățile comerciale cu capital integral sau majoritar public; etc.

Fiind o autoritate independentă din punct de vedere funcțional, Consiliul Concurenței a fost investit cu competențele necesare pentru controlul ajutoarelor de stat în Republica Moldova. Astfel, Consiliul Concurenței este unica autoritate în țară care deţine atribuţii de autorizare, monitorizare şi raportare a ajutorului de stat.

Orice intenţie de a acorda un ajutor de stat sau de a modifica un ajutor existent în baza unui proiect de act juridic trebuie să fie notificată Consiliului Concurenţei de către furnizorul şi/sau iniţiatorul ajutorului de stat, cu excepţia ajutorului de minimis şi a ajutoarelor de stat prevăzute la art. 4 al Legii nr. 139/2012 cu privire la ajutorul de stat. Conform art. 340 alin. (1) al Acordului de Asociere între Republica Moldova și Uniunea Europeană compatibilitatea ajutoarelor de stat cu mediul concurențial normal se evaluează de către Consiliul Concurenței pe baza criteriilor care decurg din aplicarea normelor în materie de concurență, aplicabile în UE, în special a articolului 107 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, și a instrumentelor de interpretare adoptate de instituțiile UE, inclusiv jurisprudența relevantă a Curții de Justiție a Uniunii Europene.

Pe această pagină, veți găsi informații detaliate cu privire la procedurile de notificare, evaluare și raportare a ajutoarelor de stat, noutățile relevante, precum și deciziile și avizele Consiliului Concurenței.