Rezultatele arată o creștere a performanțelor autorității de concurență, astfel anul trecut, în instanțele naționale au fost examinate 54 de dosare în care Consiliul Concurenței a fost reclamant, pârât sau intervenient accesoriu. în 90% dintre cazurile finalizate, Consiliul a obținut câștig. Totodată suma sancțiunilor menținute de instanțele de judecată depășește cu 21% bugetul executat al Consiliului Concurenței pentru anul 2017. Ca urmare a neregulilor depistate de către organul de supraveghere, întreprinderile care au admis abateri de la lege au fost amendate cu 12.5 milioane de lei, valoarea sancțiunilor achitate în bugetul de stat dublându-se față de 2016.
A crescut cu peste o treime și numărul concentrărilor economice internaționale notificate către Consiliul Concurenței, fapt ce denotă o creștere a complexității investigațiilor și responsabilității mai mari în rândul companiilor.
Impactul intervențiilor Consiliului Concurenței în beneficiul consumatorilor prin combaterea practicilor abuzive, a constituit aproape 90 milioane de lei (cazurile Apă Canal Chișinău; Servicii Comunale Florești etc.), iar prin combaterea cartelurilor a fost de 87 milioane de lei (cazurile participării companiilor cu oferte trucate la licitații publice: de ex. de achiziționare a produselor petroliere etc).
A crescut de circa 3 ori și numărul investigațiilor declanșate din oficiu în privința acordurilor orizontale de tip cartel dur. Circa 80% din numărul total de cazuri identificate de angajații direcției în privința acordurilor anticoncurențiale s-au referit la trucarea ofertelor la licitațiile publice.
Comparativ cu anii precedenți, s-a majorat numărul celor care utilizează SIRASM (Sistemul Informațional privind Raportarea și notificarea Ajutorului de Stat). Astfel, circa 88% din furnizorii care au raportat au făcut-o prin sistem. Cea mai mare pondere a ajutorului de stat a fost acordat pentru dezvoltare regională (84%) și prestarea SIEG(Servicii de Interes Economic General )(8%).
Viorica Cărare, președintele Consiliului Concurenței a declarat: „Cifrele arată că numărul și impactul investigațiilor demarate de Consiliu a crescut, în timp ce durata de investigare este în scădere. Acest fapt vorbește de profesionalismul echipei noastre. Și politicile de clemență dau roade – tot mai multe companii înlătură benevol neregulile, iar asta este ceea ce urmărim noi: o respectare corectă a legii și, respectiv, un mediu concurențial sănătos”.
Cu scopul de a deschide sectoarele economice către concurență a fost aprobat de Parlamentul Republicii Moldova – Programul național în domeniul concurenței și ajutorului de stat, care prevede o abordare complexă și strategică a problemelor, obiectivelor și acțiunilor care urmează a fi realizate în perioada 2017-2020.
Pentru a asigura buna promovare a politicilor în domeniul concurenței și ajutorului de stat au fost organizate 223 evenimente la care au participat atât reprezentanți ai autorităților centrale și locale, cât și reprezentanți din mediul de afaceri, mediul universitar, mass-media etc.
Activitatea Consiliului Concurenței este bazată pe transparență și o mai bună informare și educare a publicului, astfel pe parcursul anului 2017 au fost publicate 278 de materiale informative: 118 comunicate, 51 decizii, 42 materiale la rubrica Transparență decizională și 67 de materiale la alte rubrici.
în anul 2017, Consiliul Concurenței a implementat 5 proiecte de asistență externă cu suportul donatorilor străini – Delegația Uniunii Europene în Republica Moldova și Grupul Băncii Mondiale.
La capitolul eficiență, este de menționat că raportul dintre impactul asupra bunăstării consumatorilor și bugetul alocat pentru activitatea Consiliului Concurenței este de 1 la 9 , ceea ce înseamnă că pentru fiecare leu utilizat de CC din bugetul de stat, consumatorul final a câștigat 9 lei (bunăstarea consumatorilor – 177,4 mln. lei vs. bugetul Consiliului Concurenței – 19,8 mln. lei).
Raportul de activitate integral al Consiliului Concurenței poate fi găsit accesând link-ul
Consiliul Concurenței
5 iunie 2018