Aceasta este prima postare de pe blogul nostru, în care ne propunem să explicăm mai clar o decizie recentă a Consiliului Concurenței privind autorizarea preluării companiei Fourchette-M SRL de către Moldretail Grup SRL. Vom prezenta motivele din spatele deciziei, cum a decurs analiza acestei tranzacții și ce măsuri au fost luate.
Operațiunea de concentrare economică între Moldretail Grup SRL și Fourchette-M SRL a fost recent autorizată de către Consiliul Concurenței. După ce am publicat comunicatul oficial, am primit câteva întrebări suplimentare, așa că am decis să venim cu explicații mai detaliate.
Ce presupune tranzacția?
Moldretail Grup SRL – care operează rețelele de magazine „Linella”, „Fidesco”, „Cip Market”, „Bravo” și „Slavena Megamarket” – va prelua controlul asupra companiei Fourchette-M, care deține rețelele „Fourchette” și „To-To”. Conform Legii concurenței, o astfel de concentrare trebuie notificată Consiliului Concurenței, care decide dacă poate fi autorizată.
Cât a durat examinarea notificării?
Formularul de notificare în varianta sa inițială a fost depus aproape cu un an în urmă. Totuși, notificarea nu a fost imediat considerată completă. Au urmat mai multe solicitări de informații pentru a clarifica mai bine activitatea întreprinderilor implicate, structura pieței, precum și alte detalii necesare pentru a evalua impactul tranzacției.
Notificarea a fost declarată „efectiv depusă” abia în octombrie 2024. Din acel moment a început să curgă termenul legal de examinare. Decizia de autorizare a fost adoptată pe 24 aprilie 2025 și a inclus o serie de angajamente din partea Moldretail Grup SRL – adică obligații pe care compania s-a angajat să le respecte ca tranzacția să fie aprobată.
De ce a durat atât de mult?
Procesul a fost mai lung deoarece informațiile din formularul inițial nu au fost suficiente. Am avut nevoie de mai multe clarificări și completări.
După ce notificarea a fost declarată ca fiind efectiv depusă, examinarea ei s-a desfășurat în două etape:
- Faza I (cu un termen de până la 30 de zile lucrătoare) – în urma căreia am identificat mai multe riscuri de distorsionare a mediului concurențial;
- Faza II – o analiză aprofundată, care poate dura până la 90 de zile lucrătoare.
E o nouă tendință pentru toate concentrările examinate de către Consiliul Concurenței sau un caz excepțional?
Dintr-un punct de vedere, tranzacția reflectă o tendință nouă la Consiliul Concurenței: pentru tranzacțiile mai complexe, care pot afecta concurența, vom face analize mai amănunțite. Nu vom grăbi lansarea procedurii de examinare până nu avem toate informațiile necesare.
Totodată, această abordare mai aprofundată nu se va aplica tuturor notificărilor. Se referă doar la tranzacții mai complexe. Dimpotrivă, pentru cazurile simple și tranzacții care nu reprezintă niciun risc de distorsionare a concurenței, vom încuraja la maxim utilizarea procedurii simplificate. Detalii despre această procedură se găsesc în noul Regulament privind concentrările economice (aprobat recent de către Plenul Consiliului Concurenței).
Ce îngrijorări au fost identificate? Ce condiții au fost impuse?
După examinarea inițială a concentrării, am identificat mai multe riscuri:
1) Am constatat că, în anumite zone ale municipiului Chișinău, prezența Moldretail Grup este deja semnificativă. Achiziția magazinelor Fourchette-M ar fi putut duce la crearea sau întărirea unei poziții dominante în zonele respective.
Prin urmare, Moldretail Grup s-a angajat să cedeze unele magazine din aceste zone către o altă întreprindere, care nu are legături cu grupul. Este vorba despre următoarele locații în mun. Chișinău:
– str. Ion Luca Caragiale 2/3,
– str. Carierei 5, bl. A, nr. 4C,
– str. Iazului 15
– str. Petru Zadnipru 16/4,
– str. Codrilor 16.
Procesul de cedare se va desfășura sub supravegherea Consiliului Concurenței. Scopul este ca magazinele respective să își continue activitatea sub o altă firmă, și să nu fie pur și simplu închise.
2) Orice rețea de magazine este importantă nu doar pentru consumatori, ci și pentru producători – în special cei mici, din sectorul agroalimentar. Aceștia au o putere de negociere mai redusă. Am primit îngrijorări din partea unor producători locali, care ne-au semnalat că preluarea magazinelor Fourchette i-ar putea lăsa fără acces în aceste magazine, în cazul în care Moldretail Grup renunță la colaborarea cu ei.
Ca răspuns, Moldretail Grup și-a asumat obligația de a menține relațiile comerciale existente cu furnizorii Fourchette-M timp de cel puțin 3 ani. Aceștia vor avea astfel timp pentru a se adapta, fie prin consolidarea relațiilor cu noua rețea, fie prin găsirea altor canale de distribuție.
Este pentru prima dată când o astfel de condiție este impusă într-o concentrare economică în sectorul de retail din Republica Moldova. Scopul este de a preveni un impact negativ imediat asupra unui număr mare de furnizori și de a le oferi o perioadă de tranziție pentru a se adapta la noile condiții create în urma concentrării.
De ce Consiliul Concurenței în genere a autorizat această concentrare?
După ce a fost anunțată decizia de autorizare, cu angajamente, a preluării companiei Fourchette-M SRL de către Moldretail Grup SRL, au apărut mai multe comentarii. Unele voci au susținut că „se permite monopolizarea pieței de retail”.
Vrem să clarificăm câteva lucruri esențiale în acest context:
- Este adevărat că rețeaua de magazine a Moldretail Grup SRL (Linella, Fidesco, etc.) este cea mai mare rețea din Republica Moldova. Totuși, nu putem spune că are un monopol pe piața de retail. Există și alte rețele, atât locale, cât și naționale, care concurează activ. Piața de retail este una foarte dinamică, iar concurența între rețele este reală.
- În unele zone, mai ales în localități mai mici, prezența unor concurenți direcți ai Moldretail Grup este redusă (sau nu există deloc). Cu toate acestea, tranzacția analizată nu vizează în mod esențial aceste localități. Fourchette-M avea o cotă relativ mică la nivel național, astfel că efectul asupra întregii piețe este limitat. Practic, cu sau fără această preluare, prezența Moldretail Grup ar fi rămas cam aceeași.
Totodată, pentru zonele în care am identificat riscuri mai mari de creare sau consolidare a unei poziții dominante, am impus condiții clare: Moldretail Grup va trebui să vândă anumite magazine către alte companii, care nu fac parte din același grup. Aceste măsuri au fost luate tocmai pentru a evita concentrarea excesivă în zonele respective.
- Unii producători agro-alimentari ne-au semnalat că ar putea pierde accesul la rafturile magazinelor după preluarea lor de către Moldretail Grup. Acest risc a fost luat în serios. De aceea, una din condițiile impuse a fost ca Moldretail Grup să păstreze relațiile comerciale existente cu furnizorii care colaborau anterior cu Fourchette-M, cel puțin pentru o perioadă de 3 ani. Astfel, acești furnizori au timp să se adapteze noilor condiții.
În plus, legislația actuală interzice anumite practici neloiale în relația dintre retaileri și furnizori. Aceste prevederi sunt stabilite în Capitolul V-2 din Legea comerțului interior. Ele au scopul de a preveni situațiile în care marile rețele abuzează de puterea lor economică față de furnizorii mai mici.
Totuși, recunoaștem că mecanismul actual de aplicare a acestor reguli nu este suficient de eficient. Din acest motiv, se lucrează la modificări legislative care vor transpune în dreptul moldovenesc normele Directivei (UE) 2019/633 privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar. Aceste schimbări vor oferi o protecție mai bună producătorilor mici.
Vom reveni cu o postare separată în care vom explica mai detaliat aceste practici și cum poate interveni statul pentru a-i proteja pe micii producători.
Dacă în viitor o altă rețea vrea să cumpere un concurent, Consiliul va autoriza din nou?
În ultimii doi ani, Consiliul Concurenței a autorizat mai multe concentrări în domeniul retailului. Vedem, deci, o tendință de consolidare a pieței. Totuși, până acum, nu am identificat riscuri atât de majore care să justifice blocarea unei tranzacții. Îngrijorările apărute au putut fi soluționate prin angajamente asumate de întreprinderi. Consiliul Concurenței nu poate bloca arbitrar fuziunile între companii. Intervenim doar dacă există riscuri reale de afectare a concurenței.
Dar asta nu înseamnă că viitoarele concentrări vor fi autorizate automat. Fiecare caz este analizat separat. Evaluăm structura fiecărei piețe afectate și impactul concret al fiecărei tranzacții. Vom continua să facem acest lucru și în viitor!
Alexei Gherțescu
Președintele Consiliului Concurenței