În perioada 20–23 mai 2025, s-a desfășurat o nouă serie de instruiri dedicate ajutorului de stat, în cadrul proiectului Twinning „Consolidarea capacităților instituționale ale Consiliului Concurenței de a aplica politica în domeniul concurenței și al ajutoarelor de stat în conformitate cu cele mai bune practici din UE”, finanțat de Uniunea Europeană.
Sesiunile au fost moderate de Alis Bărbulescu, director al Direcției ajutor de stat din cadrul Consiliului Concurenței din România. La instruiri au participat angajați ai autorității de concurență din Republica Moldova, dar și reprezentanți ai altor autorități publice.
Discuțiile s-au axat pe conceptele de bază ale ajutorului de stat, potrivit legislației europene: ce înseamnă „întreprindere” și „activitatea economică”, cum se definesc „resursele de stat” și „imputabilitate”, ce înseamnă „selectivitate” și „avantaj economic”. Studiile de caz prezentate și abordarea interactivă au contribuit la o mai bună înțelegere a acestor concepte.
Prin intermediul unor cazuri din jurisprudență europeană cu privire la domenii precum sănătate, cercetare și sport, participanții au avut oportunitatea să cunoască mai bine modul în care se apreciază caracterul economic al unei activități, chiar dacă statutul juridic al beneficiarului nu indică explicit calitatea sa de întreprindere. S-a subliniat, totodată, că și entitățile non-profit pot fi considerate întreprinderi dacă desfășoară activitate economică.
Participanții au discutat și despre faptul că nu doar originea publică a fondurilor este relevantă, ci și gradul de implicare și control exercitat de stat asupra măsurii respective. Mai mult, chiar în cazurile în care sprijinul este acordat prin entități private, atunci când statul are un rol activ în definirea sau monitorizarea măsurii, aceasta poate fi considerată imputabilă statului.
În ceea ce privește criteriile de selectivitate și avantaj economic, s-a explicat că o măsură este considerată ajutor de stat dacă conferă un avantaj doar anumitor întreprinderi, sectoare, regiuni sau categorii de beneficiari, fiind astfel selectivă. În schimb, o măsură care se aplică tuturor fără diferențieri nu reprezintă ajutor de stat. Totuși, s-a subliniat că o măsură aparent generală ar putea fi de facto selectivă dacă, prin criteriile sale de aplicare, avantajează indirect anumite întreprinderi sau sectoare.
Prin aceste instruiri, autoritățile din Republica Moldova își dezvoltă capacitatea de a aplica corect și eficient regulile privind ajutorul de stat, contribuind astfel la consolidarea unei piețe concurențiale echitabile și la apropierea de standardele europene.
Proiectul Twinning, finanțat de UE, are o durată de 27 luni și urmărește să sprijine Consiliul Concurenței în aplicarea politicii de concurență și a regulilor privind ajutorul de stat, în conformitate cu angajamentele Republicii Moldova în procesul de aderare la Uniunea Europeană.